Tankujecie? To tych stacji lepiej unikajcie. UOKiK opublikował listę
Na szczęście nie jest już tak źle jak kiedyś, ale wciąż zdarzają się “czarne owce”. Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowała jakość paliw na polskich stacjach. Których punktów należy omijać?
W 2023 roku pobrano 1755 próbek paliw, z czego 831 to próbki benzyny, 743 oleju napędowego, a 181 LPG. 33 próbki wykazały nieprawidłowości, z czego większość, bo 26, dotyczyło oleju napędowego.
Oznacza to, że 1,9 proc. wszystkich sprawdzonych paliw nie przeszło pozytywnie badań.
Co ciekawe, w przypadku autogazu nie wykryto żadnych odchyleń od norm. Dla porównania, w 2022 roku paliwo złej jakości wykryto w 31 z 1915 próbek, co oznacza odsetek na poziomie 1,6 proc.
Kontrola paliw. Co sprawdzili kontrolerzy?
Paliwo niespełniające norm może na różne sposoby uszkodzić silnik. I tak niska odporność ON (stabilność oksydacyjna) na starzenie może prowadzić do powstawania osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych. Z kolei zbyt niska temperatura zapłonu może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora, a zbyt wysoka zawartość wody w oleju napędowym może prowadzić do korozji układu paliwowego.
Gdzie wykryto złe paliwo? Lista stacji
Gorszej jakości paliwo wykryto w kilkunastu stacjach w całej Polsce. Co ciekawe, znalazły się wśród nich także te najbardziej znane, spod znaków wielkich koncernów.
Woj. kujawsko-pomorskie
PKN Orlen, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Poczta Polska, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej.
Woj. lubelskie
stacja paliw MOBIL, Włodawa, ul. Chełmska 100 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Woj. łódzkie
Budex, Będków-Kolonia 1 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
Woj. małopolskie
Karima BIS, Strzeszów 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Tylka, Rogoźnik, os. Za Torem 23A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
Woj. mazowieckie
A. i A. Pietrzyk, Gołębiów 24A – zakwestionowano jakość oleju napędowego, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Total (A. Węgliński), Radom, ul. 11-go Listopada 87 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu).
Tramex, Dachowa 14A – olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP (wynik badania wyniósł -4 stopnia Celsjusza, przy wymaganiach uwzględniających tolerancję max. -8 stopni).
BP (R. Gwara), Młodzieszynek 36 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr lotności.
Woj. podlaskie
Dobkowski, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
PKN Orlen, Stawiski, Pl. Wolności 14 – benzyna 95, niewłaściwa motorowa liczba oktanowa.
Woj. pomorskie
Adam Bugajski Firma Handlowo-Usługowa "A.B.", Łeba, ul. Wybrzeże 11 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Maszak, Kościerzyna, Dworcowa 37 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
Woj. śląskie
Eurobaza (Moya), Skoczów, ul. Cieszyńska 25 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
Woj. świętokrzyskie
TANKTIR, Wąchock, ul. Starochowicka 108 – olej napędowy, próbka nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr zawartość wody. Wynik badania wyniósł 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru max 260 mg/kg.
Moya, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A – olej napędowy, zbyt wysoka zawartość wody (300 mg/kg).
Woj. warmińsko-mazurskie
Benzol, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
A. P. M. Malinowski i S. Langowska, Świątki 38 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu).
Woj. wielkopolskie
Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu).
Pieprzyk, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 – benzyna 98, nieprawidłowy parametr prężności par.
BP, Kalisz, ul. Złota 62 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
AP Logistik, Kalisz, Wrocławska 26 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
Woj. zachodniopomorskie
stacja paliw Artmot, Wałcz, Wronia 16 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej.
źródło Inspekcja Handlowa/UOKiK