Zachowuj się! 11 najgorszych rzeczy w poczekalni do lekarza
Wizyta u lekarza rzadko jest przyjemnym doświadczeniem. Bez względu na to, czy masz konkretny problem zdrowotny, czy też po prostu przychodzisz na badania kontrolne, prawdopodobnie wolałbyś spędzać czas gdzie indziej niż w poczekalni lub w gabinecie lekarskim. Sytuacja staje się jeszcze bardziej nieciekawa, gdy jesteś świadkiem naprawdę kiepskich zagrań ze strony innych pacjentów.
Dlatego od razu apelujemy: szanuj przestrzeń i prywatność innych osób w poczekalni i w gabinecie lekarskim. Niegrzeczne zachowanie w takich miejscach nie tylko jest nieprzyjemne, ale może też stanowić ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa. Zebraliśmy te “zagrania”, które czas oczekiwania na wizytę czynią jeszcze gorszym.
Najbardziej nieprzyjemne zachowania w poczekalni do lekarza
Lista jest długa. Czasem robimy to sami z roztargnienia, czasem bywamy tego świadkami. Warto wziąć sobie do serca, by w przyszłości nie być uciążliwym dla innych.
1. Naruszanie prywatności
Na małej przestrzeni trudno jest zachować prywatność i poufność rozmowy, jednak problemy, z którymi przychodzimy do lekarza, wolelibyśmy zachować dla siebie. Dlatego jeśli musisz poczekać w kolejce, aby porozmawiać z kimś w recepcji, postaraj się zachować rozsądną odległość. Nie słuchaj, o czym pacjent przed tobą rozmawia - wbij wzrok w telefon i zapewnij komfort rozmowy innym osobom.
2. Pytanie innych o powód wizyty u lekarza
To bardzo niegrzeczne i krępujące. Każdy ma prawo do prywatności i nie chce być zmuszanym do opowiadania nieznajomym o powodach wizyty u lekarza. Nawet jeśli chodzi o niewinne schorzenie czy dolegliwość. Sam też o tym nie opowiadaj - to też może być krępujące dla rozmówcy. Porozmawiaj o pogodzie lub programie telewizyjnym. Nie pytaj, dlaczego szukają pomocy medycznej. Jeśli, i tylko jeśli, zechcą podzielić się tą informacją, możesz zadać pytania uzupełniające.
3. Hałasowanie w poczekalni
Powstrzymaj się od głośnego opowiadania o sobie obcym osobom. Osoby źle się czują mogą nie chcieć słuchać twoich barwnych opowieści, więc zachowaj niski poziom rozmowy, aby nie być uciążliwym. Nie opowiadaj wszystkim o swoich stolcach i ich konsystencji - zachowaj te opisy dla lekarza.
To samo dotyczy w rozmowach z personelem: mów cicho. Jeśli coś ci się nie podoba, zamiast skarżyć się innym pacjentom, zgłoś obsłudze przychodni. Obowiązkowo korzystaj z słuchawek, jeśli chcesz słuchać muzyki lub oglądać filmy podczas oczekiwania, ale też w taki sposób, by inni nie musieli słuchać tego razem z tobą. Pilnuj swoich pociech - ich zachowanie może być uciążliwe dla innych pacjentów
4. Rozmowy telefoniczne
Tu niektórzy wymagają intensywnej kindersztuby. Telefony powinny być wyciszone, a jeśli musisz odebrać lub zadzwonić, wyjdź poza poczekalnię lub tam, gdzie nikomu nie będziesz przeszkadzać. Nie wszyscy chcą słuchać o problemach wychowawczych twoich dzieci lub sukcesach w inwestowaniu na giełdzie.
Rozważ przejście w tryb samolotowy przed wejściem do placówki medycznej, a już na pewno wyłącz dźwięk. Wyobraź sobie, że nie wszystkich bawić będzie Zenek Martyniuk w twoim telefonie tak bardzo jak ciebie. Ponadto, wyłączając lub wyciszając telefon, eliminujesz możliwość otrzymania połączenia lub wiadomości, które mogłyby przerwać twoją wizytę u lekarza.
5. Brak maseczki
Wiemy - już nie ma takiego obowiązku, ale pomyśl o innych. Jeśli masz jakiekolwiek objawy przeziębiania, kichasz, kaszlesz i smarkasz na potęgę, powinieneś nosić maskę w każdej placówce medycznej. To ochrona tak dla ciebie jak i dla innych z gorszą odpornością.
Jeśli twoja wizyta medyczna nie jest pilna i nie jest związana z twoją chorobą, to przełóż ją na inny termin, gdy nie jesteś chory. W przeciwnym razie nałóż maskę przed wizytą w placówce. Niektóre przychodnie wymagają tego od wszystkich pacjentów.
Pomóż zmniejszyć rozprzestrzenianie się zarazków, nosząc maskę, kaszląc i kichając w zgięcie łokcia lub wychodząc poza poczekalnię, właściwie usuwając zużyte chusteczki do kosza i często myjąc ręce. Myśl o innych, nie tylko o sobie.
6. Jedzenie w poczekalni
Nie jedz w poczekalni. Poczekalnia to nie restauracja typu fast-food. O ile mała dyskretna przegryzka nikomu nie zaszkodzi, o tyle już hot dog czy kebab albo chińszczyzna to już gruba przesada. Nie zostawiaj po sobie pustego kubka po kawie czy wodzie na krześle w poczekalni.
7. Spóźnianie się lub nieodwoływanie wizyty
Przyjdź na czas. Punktualność to miły gest wobec innych pacjentów, personelu i lekarzy. Spóźnianie się to brak szacunku. W rzeczywistości powinieneś przybyć przed planowanym terminem wizyty. Twoja punktualność pomaga lekarzowi zachować plan dnia i zgodnie z tym planem przyjmować kolejnych pacjentów. Opóźnienia się zdarzają, ale postaraj się zrobić wszystko, by zdążyć na czas. A jeśli tego dnia nie możesz przyjść, nie zapomnij o odwołaniu lub przekładzie wizyty. Być może jest lista oczekujących, a ktoś inny mógłby skorzystać z twojej wolnej godziny.
8. Bycie niemiłym wobec personelu
Stare przysłowie mówi, że więcej much złapiesz miodem niż octem, więc uprzejme podejście do personelu zawsze jest najlepszą opcją. Mimo naszych najlepszych starań, zdarzają się opóźnienia, więc staraj się zachować cierpliwość i powstrzymać się od wyładowywania frustracji na ludziach pracujących przy recepcji. Nie krzycz na personel ani nie kłóć się z nimi. Jeśli masz skargę, zwykle jest do tego odpowiednia procedura. W większości przypadków problem, który masz, nie zależy od nich lub nie jest ich winą.
9. Ignorowanie granic
Szanuj osobistą przestrzeń. Z powodów sanitarnych i aby uniknąć rozprzestrzeniania się zarazków, ważne jest przestrzeganie wytycznych dotyczących dystansu społecznego. Jeśli jest mnóstwo pustych krzeseł, nie wybieraj akurat obok już zajętego przez kogoś innego. Jeśli jest tłoczno, nie zajmuj więcej niż jednego miejsca. Zabierz swoje rzeczy z krzesła i udostępnij je innemu pacjentowi.
10. Nie przychodź z całą rodziną lub tłumem znajomych
Zawsze dobrze mieć kogoś przy sobie w trudnych chwilach, ale zachowaj umiar. Przyprowadzenie zbyt wielu osób na wizytę jest uciążliwe dla personelu i innych osób z problemami zdrowotnymi. Nie narażaj swoich bliskich na niepotrzebne ryzyko związane z zakażeniem.
11. Przybycie nieprzygotowanym
Unikaj przekraczania przewidzianego czasu wizyty, przygotowując się z wyprzedzeniem. Przyjdź z odpowiednimi dokumentami czy badaniami. Dzień lub dwa przed wizytą, poświęć czas na spisanie wszystkich swoich możliwych pytań. Przyjdź z listą wszystkich leków i suplementów, które przyjmujesz. Dzięki temu lekarz będzie miał więcej czasu na diagnozowaniu problemu, który wymagał wizyty w gabinecie.