Nowe przepisy UE pomogą konsumentom. Producent już nie odmówi
Pewnie nie raz zepsuła ci się pralka, lodówka, żelazko czy inne urządzenie. Idziesz do sklepu, a ten po konsultacji z producentem czy dystrybutorem, zwraca towar z zaleceniem… kupna nowego i wyrzucenia starego. Unia Europejska chce to zmienić.
Góry elektrośmieci to jeden z efektów globalizacji i konsumpcyjnego stylu życia. Urządzenia psują się zadziwiająco szybko i łatwiej kupić nowe, niż naprawić stare. A przecież kiedyś czas życia lodówki czy telewizora był kilkakrotnie wyższy. Europa chce to zmienić.
Koniec z wyrzucaniem zepsutych urządzeń
Producenci nie będą mieli możliwości odmowy naprawy produktów, co stanowi istotny krok w kierunku nowych przepisów w Unii Europejskiej. Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie dyrektywy, która ma ułatwić konsumentom ubieganie się o naprawę swoich produktów zamiast ich wymiany na nowe.
To istotne posunięcie, które z jednej strony wspiera ochronę środowiska poprzez zmniejszenie ilości odpadów, a z drugiej tworzy zachęty dla konsumentów do przedłużania żywotności swoich urządzeń.
Belgijska sekretarz stanu ds. budżetu i ochrony konsumentów, Alexia Bertrand, podkreśliła wagę tego porozumienia. - Dzięki porozumieniu Europa, dokonuje jasnego wyboru naprawy zamiast utylizacji. Ułatwiając naprawę wadliwych towarów, nie tylko dajemy nowe życie naszym produktom, ale także tworzymy dobrej jakości miejsca pracy, zmniejszamy ilość odpadów, ograniczamy naszą zależność od zagranicznych surowców i chronimy nasze środowisko.
Nowa dyrektywa przewiduje możliwość zwracania się przez konsumentów do producentów o naprawę produktów, które zgodnie z prawem UE nadają się do naprawy, takich jak pralki, odkurzacze czy telefony komórkowe. Dodatkowo, wprowadzony zostanie europejski formularz informacji o naprawie, zawierający klarowne dane na temat naprawy, w tym warunki, czas realizacji, koszty i dostępność części zamiennych.
Gdzie znajdziesz serwis naprawczy?
Ważnym elementem dyrektywy będzie także europejska platforma internetowa, która ułatwi konsumentom znalezienie osób zajmujących się naprawą. Platforma ta będzie zawierać sekcje poświęcone każdemu państwu członkowskiemu, z informacjami pochodzącymi z krajowych platform napraw, zarówno publicznych, jak i prywatnych.
Porozumienie zobowiązuje również producentów do udostępniania informacji o częściach zamiennych na ich stronach internetowych oraz zakazuje praktyk uniemożliwiających korzystanie z części zamiennych używanych lub wydrukowanych w 3D przez niezależne warsztaty. Uzgodniony tekst dyrektywy wymaga również, aby producenci dokonywali napraw w rozsądnym terminie i za rozsądną cenę, aby zachęcić konsumentów do wyboru naprawy.
Ostateczne przyjęcie nowych przepisów wymaga jeszcze zatwierdzenia przez obie instytucje – Radę i Parlament Europejski. Jednakże to wstępne porozumienie stanowi istotny krok w kierunku zmiany podejścia do konsumpcji i naprawy produktów w Unii Europejskiej.